W dniach 4-5 czerwca 2024 r. na Uniwersytecie Gdańskim odbyła się konferencja naukowa „Polszczyzna edukacyjna. Kontekst szkolny i akademicki w ujęciu glottodydaktycznym”, zorganizowana przez Akademickie Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców oraz Instytut Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego
Celem konferencji była dyskusja naukowa nad zagadnieniem polszczyzny w edukacji szkolnej i akademickiej w kontekście uczniów/studentów migrujących i pobierających naukę w polskim systemie edukacyjnym, a także stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń wśród praktyków, nauczycieli, lektorów, teoretyków, badaczy, decydentów, którzy zajmują się językami specjalistycznymi, komunikacją międzykulturową, kształceniem przyszłych nauczycieli przedmiotów.
Zachęcamy do obejrzenia wystąpień prelegentów biorących udział w konferencji.
Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Wojewody Pomorskiej Pani Beaty Rutkiewicz, Marszałka Województwa Pomorskiego Pana Mieczysława Struka oraz JM Rektora Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr hab. Piotra Stepnowskiego.
1. PROF. DR HAB. MAŁGORZATA KITA
Leksykalne fragmenty dyskursu seksualno-erotycznego w nauczaniu języka polskiego jako obcego
2. PROF. DR HAB. PRZEMYSŁAW GĘBAL, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Nowe konteksty edukacyjne – stare koncepcje kształcenia nauczycieli. Pedeutologia glottodydaktyczna wobec wyzwań kształcenia przedmiotowego
3. DR HAB. ANNA SERETNY, UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI
Polszczyzna w szkole – język poznania i do poznania
4. DR BEATA JĘDRYKA, UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Język instrukcji w dydaktyce języka polskiego jako języka edukacji szkolnej
5. MGR SYLWIA KILANOWSKA-MĘCZYKOWSKA, POMORSKIE CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI W GDAŃSKU
Doskonalenie nauczycieli w kontekście obecności w szkołach uczniów z doświadczeniem migracji
6. MGR LUDWIKA RADACKA-MAJEK, MUZEUM EMIGRACJI W GDYNI
Muzeum jako przestrzeń edukacji nauczycieli i nauczycielek. Realizacja cyklu warsztatów z języka polskiego jako drugiego
7. PROF. DR HAB. RAFAŁ ZARĘBSKI, UNIWERSYTET ŁÓDZKI
Studia polonoznawcze w Polsce jako odpowiedź na potrzeby studentów zagranicznych
8. DR HAB. MARTA WRZEŚNIEWSKA-PIETRZAK, UAM W POZNANIU
Prosta polszczyzna – dobra odpowiedź na wyzwania wskazywane przez nauczycieli kształcących uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach?
9. DR IRENA CHAWRILSKA, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Bagienne opowieści. Perspektywa transkulturowa
10. DR KAMILA KWIATKOWSKA, DR MAGDALENA RUMIŃSKA, UMCS W LUBLINIE
Język edukacji szkolnej w serii podręczników „Język polski bez granic”
11. MGR JOANNA SAMP-SZULC, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Od edukacji językowej uczniów z doświadczeniem migracji do kształcenia przedmiotowego w języku polskim
12. MGR JUSTYNA WRONA, UNIWERSYTET KEN W KRAKOWIE
Rozwijanie języka edukacji szkolnej u dzieci rozpoczynających naukę polszczyzny na przykładzie podręcznika „Polski w szkole”
13. MGR KATARZYNA CHAMIENIA, UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Jak badać słownictwo specjalistyczne z zakresu JES? Propozycja wykorzystania narzędzi korpusowych
14. DR BEATA PIECYCHNA, UNIWERSYTET W BIAŁYMSTOKU
Polszczyzna w dydaktyce przekładu pisemnego, czyli o tym, jak rozwijać kompetencję komunikacyjną u studentów specjalności tłumaczeniowych
15. DR ANNA DORABIALSKA
Jak, kogo i po co uczyć języka prawa? Glottodydaktyka języka specjalistycznego
16. DR ELŻBIETA KOZIOŁKIEWICZ
Między językiem specjalistycznym a ogólnym: czasowniki i formy odczasownikowe
17. MGR IZABELA KUGIEL-ABUHASNA, MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
CLIL w akcji. O „Łowcach słów. Podręczniku popularnonaukowym dla cudzoziemców na poziomie B1”
18. DR PATRYCJA KOWNACKA, ŚLEDŹ POLSKI
Lokalność w ujęciu akademickim – na przykładzie regionalnych materiałów glottodydaktycznych
19. MGR MONIKA GAWIN, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Escape room (pokój zagadek) jako innowacyjna metoda w rozwijaniu kompetencji leksykalnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego
20. MGR MARTA GOŁĘBIOWSKA, UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
„Polski. Master level!” – podręcznik do nauki języka polskiego dla zagranicznych studentów polskich uczelni
21. MGR MAGDALENA GOIK, UNIWERSYTET MERITO W CHORZOWIE
Polszczyzna będzie moim domem – kurs języka polskiego dla cudzoziemców zamierzających osiedlić się w Polsce
22. MGR ANNA KANAREK, MGR ALEKSANDRA DULKO
Egzamin TELC jako alternatywa dla egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego. Karty pracy przygotowujące do części mówienie egzaminu TELC
23. MGR ANNA CZERWIŃSKA, PASSH W LONDYNIE
List na egzaminie General Certificate of Secondary Education z języka polskiego
24. MGR PAWEŁ SZYDŁOWSKI, MGR MARZENA PORĘBSKA, WYDAWNICTWO STUDIO TEMAT
Nowe technologie na lekcjach języka polskiego jako obcego – prezentacja podręcznika interaktywnego „Polski jest cool”. „Gra jest dobra na wszystko” – czyli gry i zabawy na lekcjach języka polskiego jako obcego (warsztaty)
25. DR. IRENA CHAWRILSKA, DR. MICHAŁ PRUSZAK, UNIWERSYTET GDAŃSKI
LOSt in Gdańsk! Polish culture in the age of uncertainty. Prezentacja projektu
26. MGR ALEKSANDRA LISZKA, UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH
Użyteczność czatu GPT w nauczaniu języka polskiego jako obcego
„GlottoTalk” to cykl spotkań z naukowcami i ekspertami specjalizującymi się w badaniach z zakresu glottodydaktyki polonistycznej. Raz w miesiącu Akademickie Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców UG zaprasza do wysłuchania wystąpienia poświęconego aktualnym zagadnieniom dotyczącym nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w Polsce i w świecie, a także zachęca do wzięcia udziału w dyskusji dotyczącej poruszanego tematu. Spotkania w ramach cyklu „GlottoTalk” są okazją do wspólnej refleksji nad funkcjonowaniem glottodydaktyki jako autonomicznej dziedziny nauki, jak też nad wyzwaniami, które stoją przed nauczycielami języka polskiego jako obcego w ich codziennej pracy.
Spotkania w ramach cyklu „GlottoTalk”:
1. Prof. dr hab. Przemysław E. Gębal (Instytut Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański). Temat wystąpienia: „Glottodydaktyka jako integrująca koncepcja badawcza. Współczesne (metodologiczne) kierunki rozwoju badań nad uczeniem się i nauczaniem języków”.
2. Dr Jacopo Saturno (Università degli Studi di Bergamo). Temat wystąpienia: „Transfer i uniwersalne tendencje w nabywaniu JPjO przez Słowian wschodnich”.
3. Mgr Aleksandra Dobke, mgr Agnieszka Litwa-Kozłowska. Temat wystąpienia: „Uczeń z doświadczeniem migracji w świecie lektur”.
5. Dr Yuliia Vaseiko (Wołyński Uniwersytet Narodowy imienia Łesi Ukrainki). Temat wystąpienia: „Interkomprehensja a transfer językowy w nauczaniu języka polskiego jako obcego„.
6. Prof. Ałła Krawczuk (Lwowski Uniwersytet Narodowy im. Iwana Franki). Temat wystąpienia: „Językoznawstwo – glottodydaktyka: wzajemne oddziaływanie. Na przykładzie języka polskiego (dla) Ukraińców„.
7. Dr hab. Zenon Lica, prof. UG. Temat wystąpienia: „Nauczanie języka polskiego jako obcego i drugiego w edukacji wczesnoszkolnej”.
8. Mgr Joanna Samp-Szulc. Temat wystąpienia: „Uczeń z doświadczeniem migracji czyta (?) polskie lektury”.
9. Dr hab. Małgorzata Pamuła-Behrens, prof. UKEN. Temat wystąpienia: ”Wsparcie uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji w procesie budowania dwujęzyczności – Metoda JES-PL”.
Cykl „Język na ulicy” to seria krótkich filmów, w których w zabawny i przystępny sposób przybliżamy polski język potoczny, język młodzieżowy, przedstawiamy popularne frazeologizmy oraz zwroty związane z życiem codziennym Polaków. Kilkuminutowe, humorystyczne lekcje to dobry sposób na to, by podczas podróży tramwajem, w kolejce w sklepie czy w poczekalni u dentysty trochę się rozerwać, poznając przy tym ciekawe zagadnienia związane z językiem polskim.
The „Language in the Street” series is a series of short films in which we present colloquial Polish and youth language in a fun and accessible way, we talk about popular phraseologies and phrases related to the everyday life of Poles. A few minutes of humorous lessons may be a good way to have a little fun while traveling by tram, in a queue in a store or in a dentist’s waiting room – and you can also learn something about interesting issues related to the Polish language.