LOST IN GDAŃSK! Słodka i słona – opowieść o dwóch wodach
Gdańsk to ponadtysiącletnie miasto z bogatą historią. To właśnie tu mieści się Uniwersytet Gdański i Akademickie Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców, które przygotowało dla Ciebie wyjątkową ofertę.
„LOSt in Gdańsk! Słodka i słona – opowieść o dwóch wodach” to międzynarodowy kurs organizowany w ramach Blended Intensive Programme (BIP Erasmus+) przez Uniwersytet Gdański.
Obejmuje on kurs online oraz pobyt na Uniwersytecie Gdańskim dla nauczycieli i studentów. Kurs zaplanowano na kwiecień 2025 r.:
- od 7 – 04 – 2025 do 11 – 04 – 2025 w trybie zdalnym,
- od 24 – 04 – 2025 do 30 – 04 – 2025 w trybie stacjonarnym w Gdańsku.
Ogólne założenia programu
„LOSt in Gdańsk! Słodka i słona opowieść o dwóch wodach” daje możliwość doświadczenia w wymiarze lokalnym globalnego rezonansu między dwiema siłami – cywilizacją i naturą, prowadzącego do szerokiej refleksji nad współczesną odsłoną humanizmu w duchu teorii More-than-Human. Definiujące Gdańsk i Pomorze współistnienie ziemi oraz morza, rzek i jezior w sposób niezwykle wyraźny uświadamia, jak wielkie znaczenie we wszelkich obszarach życia ma czynnik pozaludzki, jakim jest woda.
Nawiązując do Błękitnej Humanistyki, przyjrzymy się symbiozie tego, co ludzkie z tym, co „więcej-niż-ludzkie”, zwłaszcza w czasie niepokojów wywołanych zmianą klimatu, konfliktami militarnymi czy terroryzmem. Sprawdzimy także, jak na współcześnie zachodzące zmiany reaguje kultura i czy podpowiada nam, jakie działania w dobie braku pewności i poczucia bezpieczeństwa możemy podjąć na rzecz szeroko pojętej sustainability.
Nauczanie będzie miało głównie formę zajęć praktycznych w różnych miejscach Trójmiasta i Pomorza. Uczestnicy będą mieli okazję doświadczyć bliskiego kontaktu ze słodką, słoną i słonawą wodą: morzem, zatoką, rzeką i jeziorem, co wzbogaci refleksje nad ideą miasta jako bytu „ponadludzkiego” i teorią More-than-Human o cenny lokalny kontekst. Bezpośrednia eksploracja przestrzeni miejskiej pozwoli uczestnikom przyjrzeć się krajobrazowi kulturowemu Gdańska i jego związkom z regionalnymi tradycjami, historią i sztuką.
Zajęcia on-line
Ta część programu oferuje wgląd w dziedzinę studiów „więcej-niż-ludzkich” (More-than-Human) poprzez badanie jej współczesnego znaczenia i wyposażanie uczestników w narzędzia niezbędne do uwzględniania tej koncepcji w ich własnych przedsięwzięciach akademickich, literackich i twórczych. W obecnej epoce studenci z różnych wydziałów coraz częściej angażują się w działania dotyczące kwestii ekologicznych. Znaczna liczba studentów wyraża duże zainteresowanie istotnymi ramami teoretycznymi dotyczącymi ekologii i wraz z rówieśnikami i pracownikami wydziałów aktywnie uczestniczy w dyskusjach na tematy powiązane z tym zagadnieniem. Dlatego kluczową siłą naszego programu jest jego praktyczny charakter, obejmujący transdyscyplinarne projekty badawcze. Ta część kursu została poświęcona zagadnieniom: literatura, filozofia, sztuka, natura, ruch, taniec, kultura kaszubska.
Zajęcia stacjonarne w Gdańsku
Program będzie kładł szczególny nacisk na przybliżenie kultury polskiej z perspektywy Gdańska i Pomorza. Przeprowadzone zajęcia pozwolą na zwiększenie kompetencji międzykulturowych uczestników i wzmocnienie zainteresowania kulturą polską wśród obcokrajowców. Zaplanowane zajęcia przedstawią również lokalną kulturę z perspektywy globalnej, co przyczyni się do lepszego zrozumienia specyfiki kulturowej regionu pomorskiego. Przyjmując punkt widzenia wykraczający poza perspektywę ludzką, mamy przywilej studiowania natury i kultury oraz odkrywania tego, w jaki sposób można z ich udziałem realizować nowe formy solidarności. Ta współczesna praktyka jest inspirowana kryzysami ekologicznymi, o których jakże często donoszą obecnie media. Naszym celem nie jest wymyślanie rozwiązań, ale budowanie odporności, branie odpowiedzialności za nasze i przyszłe pokolenia oraz zastanawianie się, wspólnie ze społecznością studencką, w jaki sposób możemy wprowadzać pozytywne zmiany w otaczającym nas, dynamicznym świecie. Będziemy czytać teksty i odbywać liczne wycieczki po okolicy. Na koniec zachęcimy uczestników do stworzenia krótkiego filmu (z komentarzem) integrującego teorię z kreatywnymi eksploracjami, których doświadczyli w ciągu tygodnia.
Zajęcia on-line
Na początku kwietnia Uczestnicy Blended Intensive Programme (BIP Erasmus+) „LOSt in Gdańsk! Słodka i słona – opowieść o dwóch wodach” przez cały tydzień mieli możliwość uczestniczenia w zajęciach prowadzonych w trybie on-line. Zagadnienia poruszane na spotkaniach, choć zróżnicowane i odwołujące się różnorodnych dziedzin życia i dyskursów, łączyły się w spójną opowieść o dobrostanie człowieka żyjącego na stycznej kultury i natury, w opowieść o kondycji człowieka w świecie kryzysów ekologicznych i wyzwań cywilizacyjnych.
Razem z Martyną Wielewską-Baka studenci zastanawiali się, czy poezja jest wystarczającą odpowiedzią na pytanie, co w niespokojnych czasach może pomóc nam odzyskać równowagę. Punktem odniesienia były ślady filozofii buddyjskiej w wierszach polskiego noblisty Czesława Miłosza.
Katarzyna Pastuszak skłoniła studentów do zwrócenia się w stronę tańca, medytacji i doświadczania ciała (składającego się w większości z wody), by sprawdzić, czy poprzez występy i praktyki somatyczne możemy na nowo połączyć się z akwenami. Uczestnicy kursu próbowali odpowiedzieć na pytanie, czy współczesny człowiek jest w stanie nawiązać więź z ponadludzką (More-than-Human) rzeczywistością.
Relacja człowieka i wody była także tematem zajęć Ireny Chawrilskiej. Wodne krajobrazy obecne w sztuce stanowiły inspirację do dyskusji na temat pozycji człowieka w relacji ze środowiskiem wodnym i naturą.
W rozmyślaniach nad miejscem, jakie w relacji z Ziemią zajmuje człowiek, Rick Dolpijn zwrócił się w stronę geofilozofii, której zasadniczy zamysł polega na tym, że miejsce, w którym żyjemy, fizyczne ramy naszego terytorium przekładają się na nasze duchowe postrzeganie świata i rozumienie naszej w nim pozycji.
O relacjach człowieka z naturą w odmienny sposób mówiła Sonie Czaplewska, poruszająca na swoich zajęciach temat kuchni Pomorza i Kaszub. Kultura tego regionu także w aspekcie żywności i tradycji kulinarnych bardzo wyraźnie związana jest z jego geograficznymi uwarunkowaniami. Ktradycyjna kuchnia kaszubska dowodzi, że zwłaszcza bliskość morza wywarła duży wpływ na styl życia mieszkańców tego obszaru Polski.
Zajęcia stacjonarne
Witamy w Gdańsku!
Rozpoczęliśmy Erasmus Blended Intensive Programme „LOSt in Gdańsk! Słodka i słona – opowieść o dwóch wodach”. Pierwszego dnia mieliśmy okazję przywitać studentów z Niemiec, Portugalii i Słowacji na Uniwersytecie Gdańskim. Uczestnicy programu mogli poznać bliżej nie tylko siebie nawzajem, ale też miasto, w którym spędzą najbliższy tydzień.
Głównym tematem programu jest związek człowieka z wodą, relacja człowieka z naturą w kontekście zmian klimatycznych i zrównoważonego rozwoju. Chcieliśmy opowiedzieć także, na przykładzie Gdańska, o wpływie natury – w naszym przypadku morza – na kulturę, na rozwój miasta i jego mieszkańców, na ich styl życia, na architekturę i urbanistykę.
Dlatego też odwiedziliśmy kawiarnię filmową W Starym Kadrze, gdzie studenci obejrzeli film „Do widzenia, do jutra”, którego akcja rozgrywa się w Trójmieście lat sześćdziesiątych. Po filmie uczestnicy programu poznawali topografię Gdańska, podążając tropami filmowych bohaterów. W topografii miasta – układzie ulic, charakterze budynków, a także w sztuce wyraźnie widać, jak bardzo Bałtyk i Motława określiły kształt i charakter tego nadmorskiego miasta.
Muzeum Emigracji w Gdyni
Drugiego dnia programu studenci wraz z Martyną Wielewską-Baka udali się do Gdyni, do Muzeum Emigracji. Zwiedzili wystawę, próbując odpowiedzieć na pytanie, jaką rolę odgrywało morze w historii emigracji Polaków do innych krajów, jakie były główne przyczyny emigracji Polaków na przestrzeni lat oraz jak zmieniało się postrzeganie emigracji w różnych okresach historycznych. Po wizycie w muzeum uczestnicy programu zjedli tradycyjne pierogi w jednej z gdyńskich restauracji.
Thinking Swamplife
Trzeciego dnia nasz program Erasmus Blended Intensive „LOSt in Gdańsk! Słodka i słona – opowieść o dwóch wodach” zaoferował studentom z różnych krajów europejskich warsztaty zatytułowane „Thinking Swamplife. Mapping monstrosities in the making”, prowadzone przez Ricka Dolphijna i Irenę Chawrilską. Czytając niesamowite historie o bagnach w literaturze, mitologii, ale także w biologii, sprawdzaliśmy, w jaki sposób współczesność (naznaczona kryzysami ekologicznymi) wymaga od nas innego spojrzenia na istotne dla ekosystemu tereny lęgowe. Po dyskusji geograf Dawid Weisbrodt zabrał nas na spacer po bagnach, by pokazać studentom bogate, żyzne gleby, które są dziś zagrożone.
Dziękujemy International Office UG za umożliwienie przeprowadzenia zajęć w Welcome Centre UG.
Stocznia Gdańska
Jednym z najważniejszych miejsc w nadmorskich miastach są porty i stocznie. Stocznia to (nie tylko symbolicznie) otwarcie na nowe możliwości, jakie niesie ze sobą bliskość morza i daleki horyzont. To miejsce, w którym ląd spotyka się z wodą, gdzie przemysł ciężki łączy się z naturą. To właśnie na tych obszarach skupia się nasz program „LOSt in Gdańsk! Słodka i słona – opowieść o dwóch wodach”.
Stocznia Gdańska odgrywa ważną rolę w kontekście nie tylko Gdańska i Polski, ale także Europy. To tutaj miały miejsce wydarzenia, które zapoczątkowały zmiany w wymiarze politycznym, społecznym i gospodarczym. Ruch Solidarności do dziś jest przykładem walki o sprawiedliwość, prawa człowieka i demokrację. To także jeden z najlepszych przykładów tego, jak skutecznie obywatelska jedność może wpływać na kształt współczesnego świata.
Przy wspólnym stole
Stół jest obiektem nieoczywistym. Ten stały i powszechny element codzienności łatwo obrasta dodatkowymi znaczeniami i zaczyna funkcjonować w naszej zbiorowej świadomości w różnoraki sposób: jako symbol domu, wspólnoty, dzielenia się, ale także jako oznaka uprzywilejowania, ekskluzywności czy nawet wykluczenia.
Dla nas stół oznacza gościnność, obecność i otwartość na innych. To przy stole siadamy, żeby odpocząć, jeść, rozmawiać. Wspólnie z uczestnikami Erasmus Blended Intensive Program „LOSt in Gdańsk! Słodka i słona – opowieść o dwóch wodach” zastanawialiśmy się nad najbliższym nam konceptem stołu i jego znaczeniem w dyskursie o stanie współczesnych społeczeństw, zagrożeń ekologicznych, a także – co najcenniejsze – osobistych doświadczeń zależnych od kulturowych uwarunkowań.
Jaka jest przyszłość naszego wspólnego(?) europejskiego stołu? Dziękujemy uczestnikom programu za udział we wspólnym namyśle i podzielenie się swoimi wrażeniami. Dziękujemy także International Office UG za umożliwienie przeprowadzenia zajęć w Welcome Centre UG.
Opisy zajęć

Gdańsk filmowy:
Gdańsk od zawsze przyciągał filmowców. W scenerii Starego Miasta i na nadmorskich plażach powstawały ciekawe obrazy, które na stałe weszły do kanonu polskiej kinematografii.
Historia Gdańska, który z uwagi na barwną i skomplikowaną przeszłość jest wyjątkowym miastem na mapie Polski, często stawała się tematem filmowych opowieści. Jednakże filmy z Gdańskiem w tle to także często obrazy bardzo intymne, osobiste.
Podczas naszych spotkań pokażemy Ci ciekawe polskie filmy z Gdańskiem w tle – filmy zrealizowane w Gdańsku, mówiące o Gdańsku lub będące dziełem gdańskich twórców. Filmy osadzone w Trójmieście, dotyczące kultury, architektury Gdańska, lecz jednocześnie poruszające tematy uniwersalne, takie jak wielokulturowość, wolność, emigracja, kondycja współczesnego człowieka.

Kultura i natura Kaszub:
Opowiemy Ci o mało znanej w świecie kulturze naszego regionu!
Kaszuby to niezwykły region z bogatą historią. To wyjątkowe tradycje, które choć zrodziły się dawno temu, wciąż są obecne w życiu lokalnej społeczności.
Na zajęciach opowiemy o języku kaszubskim, kaszubskiej kuchni i sztuce naszego regionu.
Podczas zajęć poznasz tajniki tańca, weźmiemy Cię na wycieczkę na Kaszuby, żebyś mógł/mogła zachwycić się piękną przyrodą Trójmiasta i jego okolic oraz poznać wyjątkowe tradycje i historię miejsca, w którym żyjemy.

Literatura i sztuka:
Literacki i artystyczny Gdańsk. Literatura i sztuka w perspektywie lokalnej i translokalnej.
Poznasz literaturę i sztukę związaną z Gdańskiem.
Będziesz miał okazję wczytać się w teksty literackie i przyjrzeć się dziełom artystycznym z perspektywy pytań nurtujących nas w dzisiejszej codzienności. Zanurz się razem z nami w literaturę i sztukę z perspektywy glokalnej. Zastanówmy się wspólnie, czy literatura i sztuka odpowiadają na wyzwania globalne, w jaki sposób podejmują zagadnienia budowania rezyliencji i dobrostanu.
Podczas zajęć będziesz mógł wybrać się na spacer literacki po dzielnicach Gdańska, będziemy szukać śladów bohaterów literackich. Odwiedzimy Muzeum Emigracji w Gdyni i poznamy długie, ekscytujące i często okrutnie trudne podróże Polaków do innych krajów – w poszukiwaniu azylu politycznego lub lepszego życia. Wybierzemy się do Europejskiego Centrum Solidarności, żeby poznać historię i osiągnięcia tego unikalnego ruchu społecznego. Poznamy także współczesną sztukę tworzoną w Trójmieście.

Kultura kulinarna Pomorza:
W części kulinarnej kursu zagłębimy się w historię i tradycje związane z kuchnią Pomorza. W naszej opowieści wkroczmy w świat skrajności, w którym przepych gdańskich uczt, podczas których lały się trunki z płatkami prawdziwego złota, miesza się z prostymi kaszubskimi posiłkami, w których jedną z głównych ról grają śledzie. Będziemy biesiadować w krzyżackich zamkach i mieszczańskich salonach, razem z gdańskimi bówkami wybierzemy się do szynków przepełnionych śmiechem, a z przekupkami z Targu Rybnego zjemy musztardową zupę.
Dzięki naszym zajęciom dowiedz się:
- jaki rytuał towarzyszył piciu ulubionego napitku gdańskich bówków, czyli portowych rozrabiaków, i jaka była kara za jego złamanie;
- jakie dania i wywary lecznicze podawano chorym;
- jakich talerzy używali bogaci mieszczanie w XVIII wieku;
- który słynny astronom zajmował się w Gdańsku wytwarzaniem piwa;
- co jada się do dziś podczas wizyt u babci na Kaszubach;
- do czego w kuchni wykorzystywano róg jelenia;
- kto wymyślił słynny gdański napój z dodatkiem płatków prawdziwego złota.
Harmonogramy zajęć
Kurs online (7.04 – 11.04)
Kiedy? | O której? | Kto? | Co? |
---|---|---|---|
7.04 | 17.00-18.30 | Martyna Wielewska-Baka | The Poetry for well-being: buddhist inspirations in the poetry of Czesław Miłosz |
8.04 | 17.00-18.30 | Rick Dolphijn | The Water and Us: a Geophilosophy |
9.04 | 17.00-18.30 | Katarzyna Pastuszak | „Braiding Time, Memory and Water” – Thinking and Moving with Bodies of Water |
10.04 | 17.00-18.30 | Irena Chawrilska | Meditating with plankton? On art and waterscapes |
11.04 | 14.00-15.30 | Sonia Czaplewska | A short story about the cuisine of Pomerania |
Zajęcia w Gdańsku (23.04 – 30.04)
Kiedy? | O której? | Kto? | Co? | Gdzie? |
---|---|---|---|---|
24.04 | 10.00-12.00 | Irena Chawrilska
Rick Dolphijn |
Welcome!
project start |
CZRUG – Wydział Nauk Społecznych UG (Faculty of Social Sciences UG)
ul. Bażyńskiego 4, pok. D208 (Bażyńskiego 4 Str., room. D208) |
12.30 | lunch | |||
14.00-16.00 | Michał Pruszak | Do widzenia, do jutra
film & coffee |
W Starym Kadrze Cinema Café | |
16.00-17.00 | Michał Pruszak | Gdańsk – an Open City
city game |
Gdańsk | |
25.04 | 10.00-16.00 | Martyna Wielewska-Baka | Around the Migration Experience | Emigration Museum in Gdynia |
28.04 | 10.00-12.00 | Students’ collaborative work | UG Welcome Centre | |
12.00-14.00 | Irena Chawrilska
Rick Dolphijn |
Thinking Swamplife. Mapping monstrosities in the making
|
UG Welcome Centre | |
14.00 | lunch | |||
16.00-18.00 | Dawid Weibrodt | Swamp walk
trip |
Otomin | |
29.04 | 10.00-12.00 | Students’ collaborative work | UG Welcome Centre | |
12.00 | lunch | |||
14.00-18.00 | Marta Tymińska | Walk around the Gdańsk Shipyard along the Women’s Trails
sightseeing |
Gdańsk Shipyard | |
ECS and more-than-human entangelments
|
European Solidarity Centre | |||
30.04 | 10.00 | all tutors | Conviviality. Traditional Polish Cuisine | UG Welcome Centre |
Goodbye!
project completion |
UG Welcome Centre | |||
14.00 | lunch |
Nasz zespół

Dr Irena Chawrilska
Zainteresowania badawcze
humanistyka środowiskowa, filozofia ziemi, w szczególności mokradeł i życia bagiennego, literatura i sztuka w nauczaniu języka polskiego jako obcego, doświadczenie migracji w procesie edukacji, zjawisko hybrydyczności w kulturze, literatura eksperymentalna, recepcja twórczości Brunona Schulza na świecie.

Dr Rick Dolphijn

Dr Dawid Weisbrodt
Absolwent Geografii fizycznej, doktor nauk biologicznych w zakresie ekologii. Adiunkt w Zakładzie Geomorfologii Czwartorzędu Uniwersytetu Gdańskiego, tutor akademicki, nauczyciel geografii, edukator ekologiczny. Wykonawca Państwowego Monitoringu Środowiska.
Zainteresowania badawcze
Wpływ człowieka na ekosystemy, rekonstrukcje zmian środowiska, zastosowanie innowacyjnych metod dydaktycznych w edukacji ekologicznej.

Dr Michał Pruszak
Doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa. Absolwent filologii polskiej. Filmoznawca. Specjalista w Akademickim Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców na Uniwersytecie Gdańskim. Współautor książek: Polish for sustainability? Kultura polska a wyzwania globalne (2022), LOST in Gdańsk! Polish culture in the age of uncertainty (2023). Członek Zespołu ekspertów przy Państwowej Komisji do spraw Poświadczania Znajomości Języka Polskiego jako Obcego. Członek Polskiego Towarzystwa Szekspirowskiego.
Zainteresowania badawcze
glottodydaktyka polonistyczna, pogranicza i korespondencje kultur w procesie edukacji, film jako narzędzie dydaktyczne, transpozycje intersemiotyczne w literaturze, recepcja twórczości Williama Szekspira.

Dr Martyna Wielewska-Baka
Filolożka, pasjonatka dydaktyki, tutor akademicki, gdańszczanka z urodzenia, a obecnie gdynianka. W literaturę i kulturę polską wprowadza studentów polskich i studentów Erasmusa na kierunku Cultural Communication. Autorka monografii poświęconej związkom humanistyki i nauk ścisłych. Jej naukowe zainteresowania oscylują również wokół społecznych, politycznych i kulturowych aspektów konfliktu izraelsko-palestyńskiego.

Dr Sonia Czaplewska
Gdańszczanka od pokoleń, kochająca wszystko, co związane z kulinariami. Z wykształcenia filolożka, japonistka, lektorka języka polskiego jako obcego i dietetyczka. Stypendystka rządu japońskiego, która wykłada na Uniwersytecie Jagiellońskim i współpracuje z Uniwersytetem Gdańskim i Tokyo University of Foreign Studies. Jedną ze swoich prac dyplomowych poświęciła kulturze kulinarnej Gdańska, tworząc miniprzewodnik kulinarno-historyczny.

Dr Katarzyna Pastuszak
Tancerka, performerka, choreografka. Doktora sztuki, adiunktka Zakładu Badań nad Sztukami Performatywnymi w Instytucie Anglistyki i Amerykanistyki Uniwersytetu Gdańskiego. Laureatka licznych stypendiów. W 2024 roku otrzymała indywidualną Nagrodę IV stopnia przyznawaną przez Rektora Uniwersytetu Gdańskiego oraz zdobyła stypendium badawcze w ramach programu Krajowy Plan Odbudowy (KPO) dla Kultury na realizację projektu „Ekologie tańca”.
Podejmując działania artystyczne, porusza się głównie w obszarze nowej choreografii i teatru fizycznego. Łączy poszukiwania ruchowe z aktualnymi nurtami myśli humanistycznej (posthumanizm, ekofeminizm). W ostatnim czasie zajmuje się działaniami badawczo-artystycznymi. Razem z Nat Chylińską i Joanną Dudą wzięła udział w performansie „Loop Current” (reż. Maya Ciarrocchi, premiera 18.05.2024 na festiwalu Between.Pomiędzy, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk), uczestniczyła w projekcie „Braiding Time, Memory and Water” we współpracy z Core Dance pod kierunkiem Sue Schroeder (premiera: 19.10.2024, Powers Island, Atlanta, USA) oraz wraz z Nat Chylinską współtworzyła seans intermedialny „Spore Fantasy” (premiera: 30.11.2024, Instytut Kultury Miejskiej, Gdańsk, w ramach projektu Instytutu im. Jerzego Grotowskiego pn. „Perform[ing] Poland”). W 2024 ukończyła Certyfikowany Kurs Ekoterapii EarthBody Institute (USA).