Przedstawiamy nową publikację:
„Polish as a foreign and second language among Ukrainian migrants”,
w powstaniu której znaczący udział mieli naukowcy z Uniwersytetu Gdańskiego, w tym dr Irena Chawrilska, dyrektor ACJPiKP UG.
Niniejsza publikacja stanowi przegląd wyników i podsumowanie projektu “Mapowanie nowych agentów i tendencji w nauczaniu języka polskiego jako obcego wśród ukraińskich migrantów w Polsce”, zrealizowanego w ramach Grantu Interwencyjnego NAWA nr BPN/GIN/2022/1/00088 przez prof. Przemysława Gębala (UG), dr Irenę Chawrilską (UG), dr Karola Krzyżosiaka (UG) oraz dr hab. Zbigniewa Szmyta (UAM).
Do współpracy zaproszono badaczki i badaczy czynnie zajmujących się nauczaniem języka polskiego wśród osób z doświadczeniem migracyjnym zarówno na terenie Polski, jak i Ukrainy. Punkt wyjścia pracy stanowi refleksja nad historycznym statusem języka polskiego z perspektywy migracyjnej oraz przegląd bieżącego stanu nauczania JPJO w Ukrainie. Badania empiryczne przeprowadzono zarówno w kontekstach szkolnych, jak i w przestrzeniach codziennych praktyk i interakcji. Novum stanowi analiza kont i filmików nagrywanych przez ukraińskich nauczycieli JPJO na platformie TikTok. Przeważający materiał empiryczny uzupełniają rozważania metodologiczne, zmierzające do przekrojowego ujęcia złożonej problematyki badań nad nauczaniem i akwizycją JPJO w aktualnym kontekście migracyjnym.
Książka odzwierciedla dwa kluczowe założenia przyświecające podjęciu projektu: rozpoznanie złożoności i wielowymiarowości zjawisk związanych z nauczaniem i akwizycją języka polskiego wśród migrantów z Ukrainy po roku 2022, a także wypracowanie skutecznych i wartościowych poznawczo ram teoretycznych pozwalających je analizować. Zaproponowane rozwiązania metodologiczne powinny przysłużyć się owocnej pracy kolejnych badaczek i badaczy podejmujących podobne zagadnienia.