GlottoTalk
GlottoTalk to cykl spotkań z naukowcami i ekspertami specjalizującymi się w badaniach z zakresu glottodydaktyki polonistycznej. Raz w miesiącu zaprosimy Państwa do wysłuchania wystąpienia poświęconego aktualnym zagadnieniom dotyczącym nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w Polsce i w świecie, a także zachęcimy do wzięcia udziału w dyskusji dotyczącej poruszanego tematu. Chcielibyśmy, by spotkania w ramach cyklu GlottoTalk były okazją do wspólnej refleksji nad funkcjonowaniem glottodydaktyki jako autonomicznej dziedziny nauki, jak też nad wyzwaniami, które stoją przed nauczycielami języka polskiego jako obcego w ich codziennej pracy.
Pierwszym gościem cyklu GlottoTalk będzie prof. dr hab. Przemysław Przemysław E. Gębal (Instytut Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański).
Glottotalk – wykład 1.
Termin: 18 stycznia 2023 r. (on-line, link do spotkania zostanie podany wkrótce)
Gość: prof. dr hab. Przemysław E. Gębal (Instytut Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański)
Temat: Glottodydaktyka jako integrująca koncepcja badawcza. Współczesne (metodologiczne) kierunki rozwoju badań nad uczeniem się i nauczaniem języków
Opis wystąpienia:
Choć polska glottodydaktyka jako obszar badawczy lingwistyki stosowanej rozwijana jest od kilkudziesięciu lat, wciąż stosunkowo rzadko podejmowane są refleksje na temat jej formatu metodologicznego i relacji z innymi dyscyplinami naukowymi (Grucza 2007, Gębal 2019). Współczesne naukowe opracowania glottodydaktyczne charakteryzują inter- i transdyscyplinarne sposoby prowadzenia refleksji teoretycznych i badań naukowych, łączące nasz obszar badawczy z innymi.
Celem wystąpienia będzie próba scharakteryzowania rozwijanych współcześnie kierunków i tendencji metodologicznych oraz ukazanie potencjału, jaki niesie ze sobą integrowanie owych koncepcji pod szyldem inter- i transdyscyplinarnie rozwijanej glottodydaktyki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych.
Gębal, P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019.
Gębal, P.E., Kumięga Ł. (red.), Między lingwistyką stosowaną a pedagogiką. Konteksty glottodydaktyczne i pedeutologiczne, Toruń 2020.
Grucza, F., Lingwistyka stosowana. Historia – zadania – osiągnięcia, Warszawa 2007.