Gość: mgr Aleksandra Dobke i mgr Agnieszka Litwa-Kozłowska
Temat: Uczeń z doświadczeniem migracyjnym w świecie lektur
Opis wystąpienia: Jak przygotować ucznia do egzaminu zewnętrznego? Jak pracować z UDM podczas omawiania lektur? Z jakimi trudnościami muszą poradzić sobie nauczyciele pracujący w oddziałach przygotowawczych? Kilka słów o „Innowacyjnym zeszycie lekturowym dla klas VII-VII” oraz o narzędziach interaktywnych ułatwiających nauczanie i naukę języka polskiego jako obcego.
Spotkanie on-line:
Aleksandra Dobke
Wiceprezes Fundacji Razem w Polsce, rusycysta, nauczyciel dyplomowany. Ukończyła studia podyplomowe z zakresu nauczania języka polskiego jako obcego, pedagogiki, oligofrenopedagogiki oraz edukacji włączającej. Pracuje w Zespole Szkół Sportowych i Mistrzostwa Sportowego w Gdańsku. Od 2014 pracuje z uczniami z doświadczeniem migracji. Współautorka publikacji dla uczniów obcojęzycznych ”Innowacyjny zeszyt lekturowy” oraz „Lektury pełne kultury”. Egzaminator języka polskiego jako obcego na Uniwersytecie Gdańskim. Podjęła współpracę w Kreatywną Pedagogiką, uczy gdańskich nauczycieli metod pracy z dzieckiem doświadczającym migracji. Trenerka i autorka programów kursów metodycznych w projektach organizowanych przez PCEN i Pomorski Urząd Marszałkowski. Współpracuje z Ośrodkiem Rozwoju Edukacji w Warszawie w zakresie organizacji szkoleń. Pasjonatka nowych technologii. Interesuje się edukacją włączającą.
Agnieszka Litwa-Kozłowska
Prezes Fundacji Razem w Polsce, polonistka, nauczycielka dyplomowana w Zespole Szkół Sportowych i Mistrzostwa Sportowego w Gdańsku. Ukończyła studia podyplomowe z nauczania języka polskiego jako obcego, historii oraz edukacji włączającej. Od 2010 roku pracuje z obcokrajowcami słowiańskimi i pochodzącymi spoza Europy. Współautorka „Innowacyjnego zeszytu lekturowego” oraz „Lektur pełnych kultury”. Egzaminatorka podczas państwowych egzaminów certyfikatowych z języka polskiego na Uniwersytecie Gdańskim. Lektorka kursów dla dzieci i młodzieży obcojęzycznych. Prowadzi kursy dla nauczycieli w Ośrodku Rozwoju Edukacji w Warszawie. Liderka gdańskiego projektu doskonalenia nauczycieli Kreatywna Pedagogika, w którym przybliża metody nauczania dzieci z doświadczeniem migracyjnym. Współpracuje z Pomorskim Centrum Edukacji Nauczycieli. Trenerka i autorka programów kursów metodycznych w projektach organizowanych przez PCEN i Pomorski Urząd Marszałkowski. Glottodydaktyka i neurodydaktyka to jej pasja.
GlottoTalk to cykl spotkań z naukowcami i ekspertami specjalizującymi się w badaniach z zakresu glottodydaktyki polonistycznej. Raz w miesiącu zapraszamy Państwa do wysłuchania wystąpienia poświęconego aktualnym zagadnieniom dotyczącym nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w Polsce i w świecie, a także zachęcimy do wzięcia udziału w dyskusji dotyczącej poruszanego tematu. Chcielibyśmy, by spotkania w ramach cyklu GlottoTalk były okazją do wspólnej refleksji nad funkcjonowaniem glottodydaktyki jako autonomicznej dziedziny nauki, jak też nad wyzwaniami, które stoją przed nauczycielami języka polskiego jako obcego w ich codziennej pracy.