GlottoTalk

GlottoTalk to cykl spotkań z naukowcami i ekspertami specjalizującymi się w badaniach z zakresu glottodydaktyki polonistycznej. Raz w miesiącu zaprosimy Państwa do wysłuchania wystąpienia poświęconego aktualnym zagadnieniom dotyczącym nauczania języka polskiego jako obcego i drugiego w Polsce i w świecie, a także zachęcimy do wzięcia udziału w dyskusji dotyczącej poruszanego tematu. Chcielibyśmy, by spotkania w ramach cyklu GlottoTalk były okazją do wspólnej refleksji nad funkcjonowaniem glottodydaktyki jako autonomicznej dziedziny nauki, jak też nad wyzwaniami, które stoją przed nauczycielami języka polskiego jako obcego w ich codziennej pracy.

Pierwszym gościem cyklu GlottoTalk będzie prof. dr hab. Przemysław Przemysław E. Gębal (Instytut Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański). 

Glottotalk – wykład 1.

Termin: 18 stycznia 2023 r., godzina 17:30

Spotkanie on-line:

https://teams.microsoft.com/l/meetup-join/19%3ameeting_OGE5NTdiYzYtOWRiMS00NTMxLTg4NGEtZmY0OTlmMDZkYWFi%40thread.v2/0?context=%7b%22Tid%22%3a%222d9a5a9f-69b7-4940-a1a6-af55f35ba069%22%2c%22Oid%22%3a%223b8708c7-864c-453c-9c43-66ccc7dcd029%22%7d

Gość: prof. dr hab. Przemysław E. Gębal (Instytut Lingwistyki Stosowanej, Wydział Filologiczny, Uniwersytet Gdański)

Temat: Glottodydaktyka jako integrująca koncepcja badawcza. Współczesne (metodologiczne) kierunki rozwoju badań nad uczeniem się i nauczaniem języków 

Opis wystąpienia:

Choć polska glottodydaktyka jako obszar badawczy lingwistyki stosowanej rozwijana jest od kilkudziesięciu lat, wciąż stosunkowo rzadko podejmowane są refleksje na temat jej formatu metodologicznego i relacji z innymi dyscyplinami naukowymi (Grucza 2007, Gębal 2019). Współczesne naukowe opracowania glottodydaktyczne charakteryzują inter- i transdyscyplinarne sposoby prowadzenia refleksji teoretycznych i badań naukowych, łączące nasz obszar badawczy z innymi.  

Celem wystąpienia będzie próba scharakteryzowania rozwijanych współcześnie kierunków i tendencji metodologicznych oraz ukazanie potencjału, jaki niesie ze sobą integrowanie owych koncepcji pod szyldem inter- i transdyscyplinarnie rozwijanej glottodydaktyki w obszarze nauk humanistycznych i społecznych.  

 

Gębal, P.E., Dydaktyka języków obcych. Wprowadzenie, Warszawa 2019. 

Gębal, P.E., Kumięga Ł. (red.), Między lingwistyką stosowaną a pedagogiką. Konteksty glottodydaktyczne i pedeutologiczne, Toruń 2020. 

Grucza, F., Lingwistyka stosowana. Historia – zadania – osiągnięcia, Warszawa 2007.

Published On: 12/01/2023