OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
„Polszczyzna edukacyjna. Kontekst szkolny i akademicki w ujęciu glottodydaktycznym”
Przedstawiamy nagrania części referatów, które zostały wygłoszone podczas konferencji naukowej „Polszczyzna edukacyjna. Kontekst szkolny i akademicki w ujęciu glottodydaktycznym”, zorganizowanej przez Akademickie Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców oraz Instytut Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego w dniach 4-5 czerwca 2024 r. na Uniwersytecie Gdańskim.
Celem konferencji była dyskusja naukowa nad zagadnieniem polszczyzny w edukacji szkolnej i akademickiej w kontekście uczniów/studentów migrujących i pobierających naukę w polskim systemie edukacyjnym, a także stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń wśród praktyków, nauczycieli, lektorów, teoretyków, badaczy, decydentów, którzy zajmują się językami specjalistycznymi, komunikacją międzykulturową, kształceniem przyszłych nauczycieli przedmiotów.
Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Wojewody Pomorskiej Pani Beaty Rutkiewicz, Marszałka Województwa Pomorskiego Pana Mieczysława Struka oraz JM Rektora Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr hab. Piotra Stepnowskiego.
Link to playlisty
https://www.youtube.com/watch?v=IKrC5JiSY7Q&list=PLLRLJP7d5niqPNcK7-mZ2hDPEl15-EMXU&pp=gAQBiAQB
Lista wystąpień:
- PROF. DR HAB. MAŁGORZATA KITA
Leksykalne fragmenty dyskursu seksualno-erotycznego w nauczaniu języka polskiego jako obcego - PROF. DR HAB. PRZEMYSŁAW GĘBAL, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Nowe konteksty edukacyjne – stare koncepcje kształcenia nauczycieli.
Pedeutologia glottodydaktyczna wobec wyzwań kształcenia przedmiotowego - DR HAB. ANNA SERETNY, UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI
Polszczyzna w szkole – język poznania i do poznania - DR BEATA JĘDRYKA, UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Język instrukcji w dydaktyce języka polskiego jako języka edukacji szkolnej - MGR SYLWIA KILANOWSKA-MĘCZYKOWSKA, POMORSKIE CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI W GDAŃSKU
Doskonalenie nauczycieli w kontekście obecności w szkołach uczniów z doświadczeniem migracji - MGR LUDWIKA RADACKA-MAJEK, MUZEUM EMIGRACJI W GDYNI
Muzeum jako przestrzeń edukacji nauczycieli i nauczycielek. Realizacja cyklu warsztatów z języka polskiego jako drugiego - PROF. DR HAB. RAFAŁ ZARĘBSKI, UNIWERSYTET ŁÓDZKI
Studia polonoznawcze w Polsce jako odpowiedź na potrzeby studentów zagranicznych - DR HAB. MARTA WRZEŚNIEWSKA-PIETRZAK, UAM W POZNANIU
Prosta polszczyzna – dobra odpowiedź na wyzwania wskazywane przez nauczycieli kształcących uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach? - DR IRENA CHAWRILSKA, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Bagienne opowieści. Perspektywa transkulturowa - DR KAMILA KWIATKOWSKA, DR MAGDALENA RUMIŃSKA,
UMCS W LUBLINIE
Język edukacji szkolnej w serii podręczników „Język polski bez granic” - MGR JOANNA SAMP-SZULC, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Od edukacji językowej uczniów z doświadczeniem migracji do kształcenia przedmiotowego w języku polskim - MGR JUSTYNA WRONA, UNIWERSYTET KEN W KRAKOWIE
Rozwijanie języka edukacji szkolnej u dzieci rozpoczynających naukę polszczyzny na przykładzie podręcznika „Polski w szkole” - MGR KATARZYNA CHAMIENIA, UNIWERSYTET WARSZAWSKI
Jak badać słownictwo specjalistyczne z zakresu JES? Propozycja wykorzystania narzędzi korpusowych - DR BEATA PIECYCHNA, UNIWERSYTET W BIAŁYMSTOKU
Polszczyzna w dydaktyce przekładu pisemnego, czyli o tym, jak rozwijać kompetencję komunikacyjną u studentów specjalności tłumaczeniowych - DR ANNA DORABIALSKA
Jak, kogo i po co uczyć języka prawa? Glottodydaktyka języka specjalistycznego - DR ELŻBIETA KOZIOŁKIEWICZ
Między językiem specjalistycznym a ogólnym: czasowniki i formy odczasownikowe - MGR IZABELA KUGIEL-ABUHASNA, MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
CLIL w akcji. O „Łowcach słów. Podręczniku popularnonaukowym dla cudzoziemców na poziomie B1” - DR PATRYCJA KOWNACKA, ŚLEDŹ POLSKI
Lokalność w ujęciu akademickim – na przykładzie regionalnych materiałów glottodydaktycznych - MGR MONIKA GAWIN, UNIWERSYTET GDAŃSKI
Escape room (pokój zagadek) jako innowacyjna metoda w rozwijaniu kompetencji leksykalnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego - MGR MARTA GOŁĘBIOWSKA, UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
„Polski. Master level!” – podręcznik do nauki języka polskiego dla zagranicznych studentów polskich uczelni - MGR MAGDALENA GOIK, UNIWERSYTET MERITO W CHORZOWIE
Polszczyzna będzie moim domem – kurs języka polskiego dla cudzoziemców zamierzających osiedlić się w Polsce - MGR ANNA KANAREK, MGR ALEKSANDRA DULKO
Egzamin TELC jako alternatywa dla egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego. Karty pracy przygotowujące do części mówienie egzaminu TELC - MGR ANNA CZERWIŃSKA, PASSH W LONDYNIE
List na egzaminie General Certificate of Secondary Education
z języka polskiego - MGR PAWEŁ SZYDŁOWSKI, MGR MARZENA PORĘBSKA, WYDAWNICTWO STUDIO TEMAT
Nowe technologie na lekcjach języka polskiego jako obcego – prezentacja podręcznika interaktywnego „Polski jest cool”. „Gra jest dobra na wszystko” – czyli gry i zabawy na lekcjach języka polskiego jako obcego (warsztaty) - DR. IRENA CHAWRILSKA, DR. MICHAŁ PRUSZAK, UNIWERSYTET GDAŃSKI
LOSt in Gdańsk! Polish culture in the age of uncertainty. Prezentacja projektu - MGR ALEKSANDRA LISZKA, UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH
Użyteczność czatu GPT w nauczaniu języka polskiego jako obcego