OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA NAUKOWA
„Polszczyzna edukacyjna. Kontekst szkolny i akademicki w ujęciu glottodydaktycznym”

Przedstawiamy nagrania części referatów, które zostały wygłoszone podczas konferencji naukowej „Polszczyzna edukacyjna. Kontekst szkolny i akademicki w ujęciu glottodydaktycznym”, zorganizowanej przez Akademickie Centrum Języka Polskiego i Kultury Polskiej dla Cudzoziemców oraz Instytut Logopedii Uniwersytetu Gdańskiego w dniach 4-5 czerwca 2024 r. na Uniwersytecie Gdańskim.

Celem konferencji była dyskusja naukowa nad zagadnieniem polszczyzny w edukacji szkolnej i akademickiej w kontekście uczniów/studentów migrujących i pobierających naukę w polskim systemie edukacyjnym, a także stworzenie przestrzeni do wymiany doświadczeń wśród praktyków, nauczycieli, lektorów, teoretyków, badaczy, decydentów, którzy zajmują się językami specjalistycznymi, komunikacją międzykulturową, kształceniem przyszłych nauczycieli przedmiotów.

Konferencja odbyła się pod honorowym patronatem Wojewody Pomorskiej Pani Beaty Rutkiewicz, Marszałka Województwa Pomorskiego Pana Mieczysława Struka oraz JM Rektora Uniwersytetu Gdańskiego prof. dr hab. Piotra Stepnowskiego.

Link to playlisty

https://www.youtube.com/watch?v=IKrC5JiSY7Q&list=PLLRLJP7d5niqPNcK7-mZ2hDPEl15-EMXU&pp=gAQBiAQB

Lista wystąpień:

  1. PROF. DR HAB. MAŁGORZATA KITA
    Leksykalne fragmenty dyskursu seksualno-erotycznego w nauczaniu języka polskiego jako obcego
  2. PROF. DR HAB. PRZEMYSŁAW GĘBAL, UNIWERSYTET GDAŃSKI
    Nowe konteksty edukacyjne – stare koncepcje kształcenia nauczycieli.
    Pedeutologia glottodydaktyczna wobec wyzwań kształcenia przedmiotowego
  3. DR HAB. ANNA SERETNY, UNIWERSYTET JAGIELLOŃSKI
    Polszczyzna w szkole – język poznania i do poznania
  4. DR BEATA JĘDRYKA, UNIWERSYTET WARSZAWSKI
    Język instrukcji w dydaktyce języka polskiego jako języka edukacji szkolnej
  5. MGR SYLWIA KILANOWSKA-MĘCZYKOWSKA, POMORSKIE CENTRUM EDUKACJI NAUCZYCIELI W GDAŃSKU
    Doskonalenie nauczycieli w kontekście obecności w szkołach uczniów z doświadczeniem migracji
  6. MGR LUDWIKA RADACKA-MAJEK, MUZEUM EMIGRACJI W GDYNI
    Muzeum jako przestrzeń edukacji nauczycieli i nauczycielek. Realizacja cyklu warsztatów z języka polskiego jako drugiego
  7. PROF. DR HAB. RAFAŁ ZARĘBSKI, UNIWERSYTET ŁÓDZKI
    Studia polonoznawcze w Polsce jako odpowiedź na potrzeby studentów zagranicznych
  8. DR HAB. MARTA WRZEŚNIEWSKA-PIETRZAK, UAM W POZNANIU
    Prosta polszczyzna – dobra odpowiedź na wyzwania wskazywane przez nauczycieli kształcących uczniów cudzoziemskich w polskich szkołach?
  9. DR IRENA CHAWRILSKA, UNIWERSYTET GDAŃSKI
    Bagienne opowieści. Perspektywa transkulturowa
  10. DR KAMILA KWIATKOWSKA, DR MAGDALENA RUMIŃSKA,
    UMCS W LUBLINIE
    Język edukacji szkolnej w serii podręczników „Język polski bez granic”
  11. MGR JOANNA SAMP-SZULC, UNIWERSYTET GDAŃSKI
    Od edukacji językowej uczniów z doświadczeniem migracji do kształcenia przedmiotowego w języku polskim
  12. MGR JUSTYNA WRONA, UNIWERSYTET KEN W KRAKOWIE
    Rozwijanie języka edukacji szkolnej u dzieci rozpoczynających naukę polszczyzny na przykładzie podręcznika „Polski w szkole”
  13. MGR KATARZYNA CHAMIENIA, UNIWERSYTET WARSZAWSKI
    Jak badać słownictwo specjalistyczne z zakresu JES? Propozycja wykorzystania narzędzi korpusowych
  14. DR BEATA PIECYCHNA, UNIWERSYTET W BIAŁYMSTOKU
    Polszczyzna w dydaktyce przekładu pisemnego, czyli o tym, jak rozwijać kompetencję komunikacyjną u studentów specjalności tłumaczeniowych
  15. DR ANNA DORABIALSKA
    Jak, kogo i po co uczyć języka prawa? Glottodydaktyka języka specjalistycznego
  16. DR ELŻBIETA KOZIOŁKIEWICZ
    Między językiem specjalistycznym a ogólnym: czasowniki i formy odczasownikowe
  17. MGR IZABELA KUGIEL-ABUHASNA, MIĘDZYNARODOWE CENTRUM KSZTAŁCENIA POLITECHNIKI KRAKOWSKIEJ
    CLIL w akcji. O „Łowcach słów. Podręczniku popularnonaukowym dla cudzoziemców na poziomie B1”
  18. DR PATRYCJA KOWNACKA, ŚLEDŹ POLSKI
    Lokalność w ujęciu akademickim – na przykładzie regionalnych materiałów glottodydaktycznych
  19. MGR MONIKA GAWIN, UNIWERSYTET GDAŃSKI
    Escape room (pokój zagadek) jako innowacyjna metoda w rozwijaniu kompetencji leksykalnej w nauczaniu języka polskiego jako obcego
  20. MGR MARTA GOŁĘBIOWSKA, UNIWERSYTET WROCŁAWSKI
    „Polski. Master level!” – podręcznik do nauki języka polskiego dla zagranicznych studentów polskich uczelni
  21. MGR MAGDALENA GOIK, UNIWERSYTET MERITO W CHORZOWIE
    Polszczyzna będzie moim domem – kurs języka polskiego dla cudzoziemców zamierzających osiedlić się w Polsce
  22. MGR ANNA KANAREK, MGR ALEKSANDRA DULKO
    Egzamin TELC jako alternatywa dla egzaminu certyfikatowego z języka polskiego jako obcego. Karty pracy przygotowujące do części mówienie egzaminu TELC
  23. MGR ANNA CZERWIŃSKA, PASSH W LONDYNIE
    List na egzaminie General Certificate of Secondary Education
    z języka polskiego
  24. MGR PAWEŁ SZYDŁOWSKI, MGR MARZENA PORĘBSKA, WYDAWNICTWO STUDIO TEMAT
    Nowe technologie na lekcjach języka polskiego jako obcego – prezentacja podręcznika interaktywnego „Polski jest cool”. „Gra jest dobra na wszystko” – czyli gry i zabawy na lekcjach języka polskiego jako obcego (warsztaty)
  25. DR. IRENA CHAWRILSKA, DR. MICHAŁ PRUSZAK, UNIWERSYTET GDAŃSKI
    LOSt in Gdańsk! Polish culture in the age of uncertainty. Prezentacja projektu
  26. MGR ALEKSANDRA LISZKA, UNIWERSYTET ŚLĄSKI W KATOWICACH
    Użyteczność czatu GPT w nauczaniu języka polskiego jako obcego
Published On: 24/08/2024