8 maja o 17:00 odbędzie się kolejne spotkanie z cyklu Glottotalk.
Gość: dr hab. prof. UKEN Małgorzata Pamuła-Behrens
Temat: Wsparcie uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji w procesie budowania dwujęzyczności – Metoda JES-PL
Spotkanie on-line:
https://zoom.us/j/95076952214?pwd=aktRVFRkYXFFczFlRm5zTkZyQXNzUT09
Identyfikator spotkania: 950 7695 2214
Kod dostępu: msZe4N
Prof. Małgorzata Pamuła-Behrens o swoim wystąpieniu:
O czym opowiem na tym spotkaniu? O wsparciu, także językowym jakiego możemy udzielić uczniom i uczennicom w procesie budowania dwujęzyczności oraz o odnajdywaniu siebie w sytuacji migracji. Skoncentruję się przede wszystkim na sytuacji uczenia formalnego, bo w polskiej szkole każdy, kto ma kontakt z uczniem czy uczennicą z doświadczeniem migracji jest jego/jej nauczycielem/nauczycielka polszczyzny. Przedstawię teoretyczne aspekty Metody-JES-PL, która ma na celu wspieranie budowania i rozwijania umiejętności językowych, a także komunikacyjnych u uczniów z doświadczeniem migracji w rodzinie, przede wszystkim w zakresie języka edukacji szkolnej (JES). Język edukacji szkolnej to język, którym uczniowie posługują się w szkole w celu zdobywania wiedzy i umiejętności ale język ten służy także do demonstrowania tej wiedzy. Dzięki nauce języka uczniowie z doświadczeniem migracji rozwijają swoje kompetencje komunikacyjne, które wykorzystują zarówno w szkole, jak i poza nią, w życiu codziennym. Za pomocą języka zdobywają także wiedzę przedmiotową. Brak umiejętności językowych blokuje uczenie się treści z zakresu nie tylko edukacji polonistycznej, lecz także przyrodniczej czy matematycznej. Odwołam się także w mojej prezentacji do procesów towarzyszących akulturacji i integracji.
dr hab. prof. UKEN Małgorzata Pamuła-Behrens –specjalistka w zakresie edukacji i integracji osób z doświadczeniem migracji i uchodźctwa, dr hab. nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa, glottodydaktyczka, romanistka.
Współautorka koncepcji nauczania języka polskiego jako języka edukacji szkolnej Metoda JES-PL, trenerka nauczycieli, wieloletnia członkini jury European Language Label oraz Programu NAWA Promocja języka polskiego. Autorka wielu publikacji naukowych i popularnonaukowych z zakresu glottodydaktyki.
Zainteresowania: dwujęzyczność, integracja osób z doświadczeniem migracji w systemach edukacji, migracje, integracja.
GlottoTalk to cykl spotkań z naukowcami i ekspertami specjalizującymi się w badaniach z zakresu glottodydaktyki polonistycznej – a także z praktykami, zajmującymi się na co dzień nauczaniem języka polskiego jako obcego i drugiego. Raz w miesiącu zapraszamy Państwa do wysłuchania wystąpienia poświęconego aktualnym zagadnieniom dotyczącym glottodydaktyki w Polsce i w świecie, a także zachęcimy do wzięcia udziału w dyskusji dotyczącej poruszanego tematu.
Spotkanie jest wprowadzeniem do ogólnopolskiej konferencji POLSZCZYZNA EDUKACYJNA. KONTEKST SZKOLNY I AKADEMICKI W UJĘCIU GLOTTODYDAKTYCZNYM, która odbędzie się na Uniwersytecie Gdańskim już 4-5 czerwca w trybie stacjonarnym oraz zdalnym.
Celem konferencji jest dyskusja naukowa nad zagadnieniem polszczyzny w edukacji szkolnej i akademickiej w kontekście uczniów/studentów migrujących i pobierających naukę w polskim systemie edukacyjnym. Ma także służyć stworzeniu przestrzeni do wymiany doświadczeń wśród praktyków, nauczycieli, lektorów, teoretyków, badaczy, decydentów, którzy zajmują się językami specjalistycznymi, komunikacją międzykulturową, kształceniem przyszłych nauczycieli przedmiotów.
Więcej informacji:
https://polski.ug.edu.pl/konferencja-glottodydaktyczna-na-uniwersytecie-gdanskim/